Podívejme se na hezký příběh o tom, jak je třeba regenerovat své síly, duševní i tělesné. Příběh publikoval Stephen Covey ve své knize 7 návyků skutečně efektivních lidí a patří do návyku “Ostření pily”.

Představte si, že při cestě lesem uvidíte člověka, jak s velkým nasazením podřezává strom.
„Co to děláte?“ zeptáte se ho.
„To je snad jasné, ne?“ odpoví vám poněkud nenaloženě a ve spěchu. „Kácím strom.“
„Vypadáte hrozně utahaně! Jak dlouho se s tím moříte?“
„Přes pět hodin. Už toho mám fakt dost. Je to děsná dřina.“
„Tak proč si nedáte na pár minut padla? Mohl byste si alespoň naostřit pilu. Určitě by vám šla práce líp.“
„Na to nemám čas.“

 

Proto si nyní představíme tři dechové techniky pro každodenní použití, posilující duševní pohodu, dodávající odpočinek a regeneraci:

Dýchání do čtverce

Dynamické, velmi jednoduché a příjemné dechové cvičení. Pohodlně se usaďte s rovnými zády:

  1. Nadechněte se a počítejte při tom 1-2-3-4.
  2. Zadržte dech a počítejte při tom 1-2-3-4.
  3. Vydechněte a počítejte při tom 1-2-3-4.
  4. Zadržte dech a počítejte při tom 1-2-3-4.
  5. Opakujte tento cyklus, dokud vám to bude příjemné.

Toto cvičení můžete provádět i za chůze, kdy počítáte kroky.

 

 

Dýchání do břicha

Opět velmi jednoduché dechové cvičení. Posaďte se s rovnými zády, třeba i na kancelářské židli. Také si při tomto cvičení můžete sednout do tureckého sedu
nebo si lehnout na podlahu. Dýchejte pomalu a hluboce a nadechujte do břicha. Představte si, že máte v břiše balón, který pomocí nádechu nafukujete. Když vydechujete, balón splaskává. Dejte si na břicho ruku a vnímejte, jak se břicho jako balón při nádechu zvětšuje a při výdechu zmenšuje. Nadechujte i vydechujte nosem. Můžete s tímto cvičením experimentovat – nadechovat i vydechovat pusou. Můžete si dát 21 dechů. Nebo jen 7 dechů s přestávkou a opakovat cyklus 7mi dechů 3x.

Shrnutí:

  1. Nádech do břicha (balón se nafukuje).
  2. 2. Výdech (balón splaskává).

 

Dýchání při chůzi

Toto dechové cvičení lze provádět kdykoliv při chůzi, například když jdeme chodbou v práci vyzvednout návštěvu nebo když jdeme na autobus, apod. Můžeme však tuto techniku využít i v delším čase na procházce v lese. Budeme počítat kroky a podle počtu kroků se nadechovat a vydechovat.

  1. Při nádechu počítáme 4 kroky.
  2. Při výdechu počítáme 8 kroků.

Postupně můžete dech prodlužovat na dvojnásobek. Tedy nadechujete na 8 kroků a vydechujete na 16 kroků.

 

Proč tato minutová dechová cvičení provádět? Protože se jimi uklidní naše mylšenky. Pokud počítáme a soustředíme se na dech, pak se neztotožňujeme s myšlenkami. Zcela přirozeně tak regeneruje náš mozek, naše mysl, naše duše, naše tělo…

Jitka Nesnídalová